Studie over de de rol van de NMBS bij de treintransporten en de deportatie van joden, zigeuners, verzetslui, verplicht tewerkgestelden en andere Belgische slachtoffers tijdens de Tweede Wereldoorlog: voorstelling door de Groep van Wijzen

Persuitnodiging - 27 maart 2024 - 10u45

Om licht te werpen op de rol van de Belgische Nationale Spoorwegen in de deportatie van joden, zigeuners, verzetslui, verplicht tewerkgestelden en andere Belgische slachtoffers, hebben de voorzitster van de Senaat en de federale minister van Mobiliteit een studie besteld. Deze studie bracht nieuwe inzichten over het verleden.

Het is nu aan de Groep van Wijzen, opgericht door de federale regering, om het werk verder te zetten. Deze Groep van Wijzen is evenwichtig samengesteld uit verschillende profielen met verschillende achtergronden en beschikt over alle menselijke en professionele kwaliteiten die nodig zijn voor deze oefening.

Ter gelegenheid van hun eerste vergadering, in aanwezigheid van alle leden alsook van de Voorzitster van de Senaat en de Vice-Eerste Minister en federaal Minister van Mobiliteit, wordt u uitgenodigd op een persconferentie waar de leden, de doelstellingen en de werkagenda van de Groep van Wijzen zal worden voorgesteld.

Wanneer?

Woensdag 27 maart 2024 om 10.45 uur

Waar?

Rode Salon van het Voorzitterschap van de Senaat

Ingang Leuvenseweg 7, 1000 Brussel

Meer informatie?

Tim De Bondt, Dienst Communicatie van de Senaat, [email protected], 0475.92.34.06

Pascal Devos, Woordvoerder van de Vice-Eerste Minister en Federaal Minister van Mobiliteit, [email protected], 0478.34.23.77

Over Senaat

De Senaat is de assemblee van de deelstaten in België. Hij telt 60 senatoren.

De Senaat is op federaal niveau de assemblee van de deelstaten: dit zijn de Gemeenschappen en Gewesten. In de Senaat werken verkozen vertegenwoordigers van de deelstaatparlementen mee aan de federale besluitvorming of nemen er een standpunt over in. De Senaat belichaamt de federale legitimiteit. Via de senatoren kunnen de deelstaten onderling of met de federale overheid in dialoog treden.

De Senaat is, samen met de Kamer, onder andere ten volle bevoegd voor de Grondwet en de wetgeving over de organisatie en de werking van de instellingen van de federale staat en van de deelstaten. De Senaat kan ook informatieverslagen opstellen, in het bijzonder wanneer een regel invloed heeft op die van een ander bevoegdheidsniveau (Staat, Gemeenschappen, Gewesten).

Senaat
Natieplein 1